Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne
  • Strana:
  • 1
  • 2

Téma: Vltavská cesta obrazem

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8815

  • Pajavlk
  • Avatar uživatele Pajavlk
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 3
  • Obdržená poděkování 2
  • Karma: 0
Ahoj,
rád bych vám ukázal hodinový komentovaný dokument o naší cestě co jsme podnikli na konci srpna.
České Budějovice - Mělník na trošku jiných lodích než všichni ostatní :)

Snad se bude líbit a někoho i motivovat

Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: maxik1958

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8817

  • maxik1958
  • Avatar uživatele maxik1958
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Příspěvky: 3127
  • Obdržená poděkování 429
  • Karma: 24
Tak to je parádní dokument, rozepiš se trochu o technice (myslím ty motory) a tak.... ;)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8818

  • Pajavlk
  • Avatar uživatele Pajavlk
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 3
  • Obdržená poděkování 2
  • Karma: 0
Díky ani jsem nečekal, že na to bude ohlas :)

k technice, začnem tím nejstarším.

Původně měl celou výpravu jet klasický Tummler, předělal jsem poruchové kladívkové zapalování na moderní bezkontaktní C.D.I zapalování, čímž se eliminoval největší zdroj poruch těhle motorů. Tummlera jsme chtěli nasadit ale když jsme viděli ty zelené sračky v Orlíku a po cestě, nevěřím, že by se neucpalo chlazení motoru. Z toho důvodu jsme nasadili od začátku původně záložní motor, naprostej outsider na kterým jsem před odjezdem udělal jedinou úpravu a to navařil kolínko na výfuk aby to nefunělo spaliny do obličeje, zároveň jsem pro vzoru tumlera udělal motorové výklopné lože na loď.


Jde o čtyřtaktní Briggs&Stratton model 60100 z roku 1970, má 2 koně a obsah 110cm
původem pochází z nějakého zemědělského stroje z ameriky, koupil jsem dva za tisícovku na bazoši :) určitě mají najeto tisíce hodin. K němu jsem vytočil z hliníku (váha) převlečnou spojku která se pomocí tří šroubů zajistí v drážce výstupní hřidele motoru. Ze spojky pak pokračuje klasická 16mm průměr a 1,6mm silná trubka (hřídel) a na jejím konci je vrtule z Tummlera. Tuhle sestavu jsem vyrobil dva dny před odjezdem a ani ji nezkoušel! Loď se řídí samostatným kormidlem ze zlomeného pádla. Nakonec tahle sestava projela celou cestu bez jediného problému :ohmy:

Další dva motory jsou čínské kopie Hondy GX200, přidám popis

Objem válce 196 ccm
Výkon 6,5 HP (4,58 kW) při 3600 ot / min
Točivý moment 12,4 Nm při 2500 ot / min
Kompresní poměr 8,22 • Volnoběžné otáčky 1400 ot / min
Palivo benzin Natural
Objem palivové nádrže 3,6 l
Orientační spotřeba paliva 310 g / hod.
Zapalování tranzistrové magnetové
Ruční startování
Hmotnost 16 kg
Horizontální výstupní hřídel průměr 19,9 mm

kupovali jsme je jako úplně nové, v té době se u nás prodávali za 2500,- teď stojí něco přes tři
Po vzoru filipín a vietnamu jsme zvolili konstrukci "Long tail" z důvodu jednoduchosti na výrobu a hlavně možnosti projet naprostou mělčinou. Pocházíme z Hradce Králové a testovali jsme to při jízdách do Pardubic, Labe tu není splavné takže kolikrát drhnete o šutry apod. nato se tato konstrukce naprosto osvědčila, kdyby tam byla noha, tak ji v první zatáčce urveme. Motor je posazený na silentblocích a základové desce která je sklopná a má aretaci na několik stupňů, reguluje se tím tak ponoření šroubu pod vodu v závislosti na naložení lodě. Tohle všechno je pak posazené na ložisku kolečka z kontejneru na odpad :silly: k tomu přidaná řídící páka s ovládáním plynu. Prakticky se manévrování lodi děje otáčením celého motoru a šroubu. Longtail má vnější nerezovou trubku, nahoře u motoru je spojka podobně jako u tummlera a pak prochází opět 16mm trubka až na konec kde je na ní vrtule. Příruba na motor je původem brzdový kotouč z auta :) Největší problém jsme měli s ložisky, hřídel na té délce vibuje a tak musí být ložisko uprostřed a nakonci. Ložisko na konci je zároveň tlačné a opírá se o něj vrtule aby tlak nešel na kliku motoru, což skončí havárií jak jste mohli vidět v dokumentu. Chybná konstrukce. Materiál který se nakonec nejvíc osvědčil je prosté dubové dřevo, vrátili jsme se do doby našich pradědů. Vytočil jsem dvě ložiska z dubové kulatiny, nalisoval je do vnější trubky, skrz ně potom prochází samotná hřidel a s tímhle ujel Budějovice-Mělník. Ložisko na konci má z čela osazení a do něj se opírá tlak vrtule při záběru. Mazané a chlazené jsou proudící vodou.

Teďka pracuji na přepracované konstrukci kde na výstup motoru bude vřazená rozběhová spojka co se dává na motokáry a až pak půjde výstupní hřídel. Z důvodu, že po ubrání plynu loď i na volnoběh jede hrozně rychle a musíte včas motor chcípnout pokud přistáváte. Nelze mít taky nastartováno a stát na místě, resp. lze ale vrtule musí z vody což není úplně bezpečný :)

Poslední věc byl výběr vrtule, pro 2hp byla vrtule z tummlera jasná ale pro 6,5 koně nikdo nevěděl, nakonec po několika pokusech jsme přišli na to, že ideální vrtule je dvoulistá hliníkova 6.25" za 650,- z ebaye ;)

ještě jednu úpravu na těhle motorech jsme udělali a to tlumič výfuku z motorky za 300,- z ebaye, díky tomu se snížila hlučnost skoro na minimum

poslední věc co nikdo nevěděl, zda se ty motory v tomhle naklopení umažou a odpověď je ano! maj všichni tři mazání rozstřikem a opravdu jim takový náklon nevadí.

za celou cestu byla jediná závada ulomený výfuk, číňan udělal tlumič z asi 0,001 mm silného plechu (co byste taky za 2,5tisíce chtěli :) a vibrace motoru ho spolehlivě roztrhali. Poddimenzováná konstrukce, příště zpevnit.
A poslední věc, víčka nádrží, největší aušuš z plíšku, jednak z toho furt sáknul benzín a potom se vibracema rozpadli a spadli samozřejmě do vody... Pro příště vymyslet vlastní víčka nádrže.

tady je vidět moje konstrukce longtailu


tady je test hlučnosti (ovládání plynu je z přehazovačky z kola :whistle: )
photos.app.goo.gl/HSY5nkdyHhe5jcuW8

a takhle jsme ty konstrukce několikrát otestovali cestou HK-PCE, ze tří jízd jsme se vrátili jen jednou, to moc optimismu nepřinášelo :dry:



jestli vás něco ještě zajímá tak se ptejte :)
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ondro

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8819

  • maxik1958
  • Avatar uživatele maxik1958
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Příspěvky: 3127
  • Obdržená poděkování 429
  • Karma: 24
Naprosto vyčerpávající výklad, jinak klobouk dolů parádní akce. Ještě se zeptám na spotřebu. :whistle:
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8821

  • Pajavlk
  • Avatar uživatele Pajavlk
  • OFFLINE
  • Začátečník
  • Příspěvky: 3
  • Obdržená poděkování 2
  • Karma: 0
díky měřáku motohodin co jsem měl na motoru víme, že motor běžel 24,7h za 6 dní, na vodě jsme najeli určitě aspoň 245 kilometrů (různy vracení, obhlídky zátočin atd.) a celkem jsme projeli cca 50 litrů benzínu / 3 motory, takže dejme tomu 16,6l jeden motor, z toho plyne že spotřeba na jeden motor je 6,6l/100km je to jen hrubej výpočet, ten menší bral určitě o dost míň.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Vltavská cesta obrazem 4 roků 7 měsíců #8822

  • maxik1958
  • Avatar uživatele maxik1958
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Příspěvky: 3127
  • Obdržená poděkování 429
  • Karma: 24
To je až neskutečný, paráda :woohoo:
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
  • Strana:
  • 1
  • 2
Vygenerováno za 0.131 sekund
Powered by Kunena fórum